Bildet er fra Bako nasjonalpark på Borneo, april 2011.

fredag 29. oktober 2010

Elefanten med fem ben.

For vi dro fra storms River dro vi paa en hiking tur I Tsitsikamma naturreservat. Vi tok en sti som gikk vekselvis paa store steiner langs det blaa turkise havet, og inn I den trollske skogen hvor til og med lille meg innimellom maatte dukke under greiner fra traerne som vokste inn I hverandre som spindelvev. Til slutt kom vi frem til et fossefall som laa rett ved havkanten hvor store flotte bolger slo inn mot steinene. Ellinor some r en raatass naar det kommer til aa bade I kaldt vann hoppet uti den lille ferskvannsdammen som kom fra fossfallet. Mens jeg (A.K.A frossenpinnen) meldte meg som frivillig fotograf fra land!

Bolgene var helt utrolige aa se paa, men de kunne vissnok bli ganske saa mye store I daarlig vaer.

med fossefallet rett bak ryggen

Frokostbordet!

Samme kveld gikk turen videre til surfebyen Jeffrey`s bay.Her  hadde vi ett par avslappende dager i den sovnige lille byen boende paa et backpacker hostel paa stranda. At stranda er det forste man ser naar man aapner oynene om morgenen er absolutt ikke feil! Men desverre var ikke vaergudene helt med oss de neste dagene, saa videre til Port Elizabeth.

Da vi kom til PE ble vi hentet av et Sor-Afrikansk vennepar av Ellinors fetter, og fikk overnatte hjemme hos de. Vi hadde en hyggelig kveld sammen og snakket mye om den varierende og mangfoldige Sor-Afrikanske kulturen, samt det vanskelige forholdet mellom svarte,fargede og hvite i landet.Spennende aa faa et store innblikk i den vanskelige historien sett gjennom de lokales oyne. Dagen etter dro vi til familien Ellinors fetter bodde hos da han studerte her, og der har vi bodd I en uke naa. De bor litt utenfor byen og driver en gaardsbarnehage for ca 100 barn. Utrolig fint omraade, og saa har de svommebasseng i hagen (meeen vaeret har ikke vaert saa bra saa det har bare blitt en dag bassenget).

Vi har blitt tatt utrolig godt i mot her, og vaert saa heldig aa faa bli med rundt I byen og paa safari. Spenndende aa se litt andre dyr enn norske kuer og reinsdyr. Kan vel nevne at vi har sett sebra, sjiraff, elefant, mange ulike typer antiloper, skilpadder, lover, gepard, struts +++ Da vi var I en nasjonalpark I gaar kom en elefant gaaende mot den ene bilen, saa de maate rygge, regner med de var ganske svette der de satt med elefanten kommede mot de. Til slutt stoppet den midt I veien for aa gaa paa “tvaaen”, og  vi fikk en forsterads opptreden av hvor mye en elefant faktisk kan tisse fra sitt “femte” ben!