Bildet er fra Bako nasjonalpark på Borneo, april 2011.

tirsdag 19. oktober 2010

Carina A.K.A Tarzan in the african jungle


Siden sist:
Vi hadde en veldig fin helg I Wilderness, hvor vi forste natten bodde paa et utrolig kult sted litt inn i skogsomraadet, men vi  var den natten de eneste gjestene, og maatte dermed  ligge alene i et hus fra 1814. De ellers saa toffe  jentene  var ikke saa veldig hoye I hatten  da vi skulle opp  I det morke huset med knirkende tregulv og skumle afrikanske tremasker hengende paa veggene. 

Dagen etter gikk vi oss en skogstur I en nasjonalpark  til et fossefall hvor det var deilig aa slappe av I sola (eller dvs Ellinor som er den av oss som er flinkest til aa slappe av tok seg av den biten, mens jeg  fant barnet I meg og dro paa oppdagelsesferd langs den lille elva). Utrolig vakker og frodig natur I dette landet, ikke helt slik jeg forventet det skulle vaere I Afrika, men Sor-Afrika skiller seg paa mange omraader ut fra resten av kontinentet.




En flaate vi maatte dra oss over elva med




Senere paa dagen flyttet vi (av aapenbare grunner) til The beach house backpackers, som dere sikkert skjonner laa ved stranden. Her var det heldigvis en god del flere gjester, og vi hadde en hyggelig kveld rundt baalet og spiste hjemmelaget italiensk pizza fra hostellets utebygde steinovn.
Paa lordag ble jeg med to tyske jenter som jobber I Wilderness med til et lordagsmarked hvor de hadde utallig boder paa et stort omraade hvor de solgte alt mulig; frukt, gronnsaker, bakverk I alle slags former og farger, suvenirer, klaer, boker, lunsj and the list goes on and on! Noen morsomme elder men satte hele stemningen ved aa spille “afrikansk country” til et svaert takknemlig publikum. 




Laaaaaaang strand


Vel tilbake ble det en times joggetur i vannkanten paa den milelange stranda, etterfulgt av en velfortjent soft is og laksesalat paa en av bygdas koselige cafeer. Sondag grillet vi oss noen timer i sola, og jeg badet for forste gang paa to aar I sjoen (vannet her er litt varmere enn de andre stendene, men fortsatt litt for kaldt for en frosenpinne som meg!). Deretter tok vi ettermiddagsbussen til Knysna. En koselig liten by med flott natur, men litt kjedelig saa vi dro videre til Storms River neste dag. 

Dagen i dag har vaert en spenningfull dag baade for meg og Ellinor, jeg har lekt tarzan i skogen og svingt meg fra tretopp til tretopp 50 meter over bakken, mens Ellinor  var saa toff at hun stupte utfor en bro 216 meter over bakken  med et strikk festet rundt bena! Jeg folte ikke saerlig trang til aa utforde sjebnen igjen, siden jeg faktisk har overlevd strikkhopp to ganger tidligere I Nepal, riktig nok “bare” 160 meter over bakken (..og dessuten lovet min kjaere mormor at jeg ALDRI skal gjore det igjen).
Da jeg stod oppe paa treplattformen og skulle svinge meg ut til neste tre som var 90 meter bortenfor og  50 meter over bakken spurte instruktorene om jeg var redd, fikk de seg en god latter da jeg forsiktig ytrret min store frykt; nemlig at jeg skulle faa paa meg edderkoppene i traerne!

Kabelen vi ble sikret fast i og suste paa fra tre til tre.




 Wakaaa wAkaaa

7 kommentarer:

  1. ÅÅååååå så bra da vennen. Jeg og Pio lo godt av deg NÅ. Din frykt for edderkopper i steden for høydene ;O). Du er bare lik deg selv. Elsker dine innlegg samt unner deg ALLE OPPLEVELSENE du nå får. Kos deg masse, klem fra oss. Take Care vennen

    SvarSlett
  2. Hei igjen carina!

    Æ har denne gang også en mamme og mormor på overnatting. Vi koser oss på morrakvisten sammen me deg igjen. Det så bra at du tar deg tid til å sette inn bilder. Alt blir så mer levende,nært og som sakt skrive ferdighetan dine gjør det ikke mindre livsnært.

    Mormor synes det e helt hærlig at du ikke har hoppa i strikk igjen ,at du e lydig og holder deg til Tarzans trær i skogen. Også godt å høre at dokker har en fin tur. Mormor synes det e så koselig fortsatt å få en melding i ny og ned. I går fikk ho ikke tid til å se på blogg kalenderen din. Hun er i dag veldig klar over at det om 2 dager e 1 måne siden du reiste. Høydepunktet e når vi sammen kan gå inn å lese på bloggsiden din og samtidig skrive noen ord.
    Mormors værdag består i strikking og lesing. Ho har vasket rundt hos seg noen rom. Snart skal vi rydde inn sommeren,finne og fylle ved boksene ved trappa.Helsa e nu veldig mye bedre,fått mer energi igjen etter "helvettesilden". værdagen e så mye bedre!
    Veldig glad i deg mormor sin!

    Da ønsker vi deg fortsatt flotte daga videre Carina! Klem mor og mormor!

    Ja der e det vel edderkopper I alle form og farger. Det vet vi ikke Engasjerer deg ei plass når det gjelder de skapningan...heller 1 måne i et hus fra 1814 med masker i dongevis en en ny type Edderkopp du ikke har sett før.
    Lo hjertelig når du fortalte om det.

    SvarSlett
  3. Men jeg kan ikke skjønne at det skal være greot for mormor at du driver og svinger deg oppe i trærne i en kabel!ikke helt ufarlig det heller:S Galning! Men helt sikkert moro!
    Har du sett noen store stygge edderkopper da?jeg skjønner godt du er redd for de, det hadde jeg også vært. Synd de er ille nok her i landet, og de afrikanske er vel neppe noe bedre:p Arti å høre om alt du gjør. Du er flink å oppdatere, fortsett med det du!;) Stor klem

    SvarSlett
  4. Bade på stranden, svinge seg i trærene,.. høres helt herlig ut. Tøffingen! Her i Bergen måtte vi finne frem vinterdekk og varme klær, det snør!! I oktober! vi bergensere er helt sjokkert.. Kos deg i Waka waka land:) Masse klemmer:)

    SvarSlett
  5. Mor og mormor: Saa godt aa hore at mormor har det bra igjen etter en tur gjennom "ilden", og at dere koser dere med mine innlegg :)

    Maria: Jeg hadde jo bare lovet og ikke hoppe i strikk, he he. Men det var egentlig ikke saa fryktelig skummelt aa svinge i traerne. Motte heldigvis ikke noen edderkopper i skogen, og har *bank-i-bordet* ikke sett saerlig med edderkopper paa denne turen.

    Marianne: Huff misunner dere saa absoultt ikke! Gruer meg allerede til neste vinter, naar jeg vet hvor fantastisk man kan ha det her istede ;)

    SvarSlett
  6. Knysna var en nydelig by, jeg og muttern var der i en uke! Var du på ridesafari? Besøkte du elefantene?? Ååh, jeg er fortsatt sykt misunnelig... (selv om jeg nettopp kom hjem fra 2 uker i karibien!)
    Vi savner deg her på thorax :)

    Linda

    SvarSlett
  7. Vi var bare en natt i Knysna faktisk, det var nesten ingen folk der og daarlig vaer.
    Skjonner hvorfor du elsker Sor-Afrika, blir utrolig trist aa dra herfra, vi har opplevd saa utrolig mye goy, og mott saa mange fine menneker!

    SvarSlett