Bildet er fra Bako nasjonalpark på Borneo, april 2011.

mandag 11. oktober 2010

Farewell Cape Town, we will miss you!

Etter to flott uker i Cape Town var det paa tid aa komme seg videre. Vi dro imideltid ikke saa veldig langt, bare ca 1,5 timers kjoring til en liten by kalt Hermanus. Byen er et populaert sted  aa dra paa denne aarstiden for aa se hval, stort sett Southern Right Whales for de som skulle ha interesse av aa vite det . Bukten er nemlig fylt av hval som strommer inn for aa parre seg og oppfode  barna sine.


Jeg vil ikke akkurat pastaa at jeg er en ivrig hvalentusiast, men det er faktisk ganske spektakulaert aa se disse svaere beistene paa ca 16 m med sine utrolige 8-10 tonn hoppe i luften for saa aa lande med et gedigent plask. Til og med jeg med mine god del midre antall kilo (heldigvis!), klarer ikke hoppe en centimeter engang. I dag saa jeg to hval fra bare 1 meters avstand fra en klippe vi stod paa, ville ikke falt ut i vannet der for aa si det saann!

For vi dro fra Cape Town var vi en tur i fengselet paa Robben Island, oya der bl.a Nelson Mandela satt som politisk fange i 27 aar. Veldig interessant aa hore fengselets historie, de forferdelig levevilkaaren fangene levde under og se de smaa cellene de ble sperret inne i, som straff for at de var toffe nok til aa kjempe for sine rettigheter i samfunet. Rettigheter vi i dag tar som en kjempestor selvfolge.
Robben Island, utenfor blokka til Mandela


Baatturen over til oya var ogsaa en opplevelse i seg selv, da vi saa baade delfiner, pingviner og sel svommende langs baaten, ikke samtidig riktig nok ;) Vi saa ogsaa hval paa avstand, bare hvithaien som manglet!

Dagen for vi dro var jeg med noen folk rundt Cape Peninsula, kysten rundt Cape Town. Vi dro paa en liten baattur til Seal Island a kikket paa dovne seler, syklet i reservatet paa Cape of the good hope ( det sorligste punktet i Afrika) og kjorte opp til Cape Point som jeg har vaert forste uka. Super dag!
Siste kvelden i Cape Town spiste vi forst middag med noen venner, deretter dro vi paa Mama Africa (en plass vi pleier aa dra paa) og horte ekte afrikanske rytmer. Hoydepunktet paa kvelden var definitivt da jeg ble dratt opp paa den lille scenen (hoyst ufrivillig), og maatte sitte der mens sangeren sang en kjaerlighetssang til meg.
Cape of good Hope

Struts ved bilen

Her i Hermanus er det rolig dager, hvilket vi synes er litt deilig etter to uker i storbyen.Ogsaa litt befriende aa slippe aa ta saa mange sikkerhetsforhaandsregler som vi maatte i Cape Town.Vi tar dagene som det kommer, og drar nok videre langs kysten snart. 

Sandboarding i Hermanus, morro!



Waka WaKaaaa

2 kommentarer:

  1. Åh så moro!Jeg vil også se hval, pingviner, sel og struts!Og sandboarding så kjempemoro ut! Godt at dere tar noen rolige dager også, du har tross alt noen måneder igjen:p Kos deg videre!=)klem

    SvarSlett
  2. Hei igjen Carina!

    Mormor holt på å hoppe ut av sitt gode skinn når ho klarte og plokke opp at du hadde vært på Hai safari..Å I BURET ka e det neste ho hiver seg utpå ;-))))). Æ må bare flire,kunne jo heller ikke tenke meg og latt være den opplevelsen Uansett kor pess redd æ hadde vært.

    Mormor synes du har hatt en opplevelsesrik tur til nu. Gleder oss til neste plass,følger me på kartet. God klem!

    SvarSlett