Bildet er fra Bako nasjonalpark på Borneo, april 2011.

tirsdag 15. februar 2011

The fearless viking!

Etter de vakre oyene i sor-Thailand dro jeg en kjapp tur innom Bangkok, for jeg tok bussen videre tre timer ost for Bangkok, naermere bestemt til Khao Yai nasjonalpark. Der hadde jeg to utrolig opplevelsesrike dager.

En av de smaa lokale busstasjonene i Bangkok, ikke lett aa finne riktig billettluke naar alt staar skrevet med thai alfabet!

Forste dag dro vi til en stor flaggermusgrotte under jorden. Det forste vi moter paa vandringen innover den morke hulen, kun opplyst av lommelyktene vaare var et buddistisk tempel som blir brukt av munkene naar de vil soke fred i morket (turister hadde bare tilgang visse tider paa dagen).



Videre inn kommer vi til et stort hulerom, og da vi lyser lyktene vaare opp kom plutselig alle flaggermusene som henger i taket etter tærne sine til syne. Mens vi fasinerte står å studerer disse merkelige skapningene kommer guiden vår med noe gjemt mellom hendene sine og spør med et lurt smil hvem som er redde for edderkopper.Samtlige av oss jentene blir stiv i blikket og nikker forsiktig på hodet ( gutta var ikke så tøffe de heller). Men til tross for min velkjente årelange edderkopp fobi, bestemte jeg meg for å se frykten i hvitøyet, og før jeg rakk å innse hva jeg gjorde tok jeg et bestemt steg mot guiden og sa: bring it on! Så stod jeg der plutselig med en stor, vemmelig grotteedderkopp på skulderen, hvilket jeg til min overraskelse taklet utrolig bra.

Hmmm, skeptisk!





Neida dette gaar saa bra saa! ( Mulig det store gliset kommer av nervose rykninger i munnmuskulaturen).


GROSS!!


Lenger inn i grottenble gangene smalerer og de som turde gikk lengere inn i de minste hulerommene. Jeg som var fast bestemt paa aa aa utfordre all frykt sprang hakk i hel paa guiden. Her inne fikk vi sett flaggermusene paa helt naert hold, saa naert at vi kunne ta paa de (men som dere nok skjonner er ikke det lov!). Vi saa til og med baby flaggermus inn i noen sprekker. Plutselig vaaknet flaggermusene til liv av lyset fra lyktene vaare, og flakset rundt hodenen vaare lengere inn i hulen.

Flaggermus


Paa vei ut hadde guiden funnet enda et (ufarlig, men dog ganske saa ekkelt) krypdyr som kravlet i fullfart med sine uttallige ben. Og da han spurte hvem som ville holde den steg jeg atter fram full av mitt nyvunnede mot!



Etterpaa kjorte vi til nedsiden av en annen grotte hvor inngangen var oppe i fjellsiden. Her flyr ca 2 millioner flaggermus ut av hulen hver dag ved solnedgang, og denne dagen var intet unntak. Da solen var som en rod kule paa vei ned bak fjellet flyr det en lang svart sverm med flaggermus ut fra hulen oppe i fjellsiden. Vi stod nede paa en maisaaker og saa med store oyne paa den uendelig lange svermen av flaggermus som floy ut i over en halvtime.

Flaggermussvermen


Paa vei tilbake fikk vi oss et forfriskende kveldsbad i den naturlige vannkilden vi hadde besokt tidligere paa dagen. Men siden dette er en populaer bade plass blant thaiene i helgene, dro vi heller paa kvelden da det ikke var saa folksomt.


Dagen etter dro vi paa trekking inn i den milelange nasjonalparken. Her saa vi masse aper, fargerike spektakulaere fugler (en sort var over en meter lang!), ogler, skillpadder og ekorn paa storrelse med en katt for aa nevne noe. Vel inne i jungelen fisker guiden vaar ut en skorpion av ett hull i bakken med en pinne. Skorpionen var vel og merke av den giftfrie sorten, og da guiden spurte om noen ville holde den var jeg raskt fremme med haanden. Fra dagen for i grotten hadde jeg faatt tilnavnet "the fearless viking" av de andre, saa jeg kunne da ikke vaere noe mindre fearless inne i jungelen!

En stygg hornedderkopp

Guiden pirker ut skorpionen fra hullet



Et annet hoydepunkt var da vi kom til utrolig vakkert, stort gammelt tre. Her kunne man klatre opp, for deretter krype gjennom en sprekk inn i det hule treet som var fylt med massevis av tynne, men solide greiner. Disse gikk fra roten til toppen, og kunne brukes til aa klatret ned til bakkenivaa igjen fra innsiden av dette merkverdige treet. Som barn elsket jeg aa klatre i traer, saa jeg kunne saa klart ikke motstaa fristelsen ved synet av dette perfekte klatre treet.

Klatre klatre

Innsiden av treet


Lunsj, man blir sulten av jungeleventyr!
 
Ett av mange vannfall i den enorme nasjonalparken


Naa er jeg i Chang Mai, Nord Thailand. En helt fantastisk plass! Mer om Chang Mai kommer plutselig..



Waaka wAka

2 kommentarer:

  1. Du e uten tvil den tøffaste eg veit om,Carina! Klæm tell deg!:)

    SvarSlett
  2. Hei Carina!

    Mormor her! Du skal vite en ting at når du kommer til mormor til sommere.Da skal du få bryne deg i krypkjelleren til mormor som du så glatt lukket igjen fordi du var redd edderkopper. Du e bare mektig,jeg trodde ikke mine øyne når jeg så de herslige krypene på armen din. Og på din av alle. Mormor vet ka muse fobie e og vet din E.kopp skrekk. Du har vært bare Tøff. Spennende å lese om mormor sin
    The fearless viking. Klem mormor sin!

    SvarSlett