Bildet er fra Bako nasjonalpark på Borneo, april 2011.

lørdag 5. mars 2011

Thailand, et land med saa utrolig mye mer enn bare vakre strender.

Min opprinnelige plan for Thailand var aa bruke mesteparten av tiden rundt oyene i sor, og "stikke innom" nord, siden jeg har reist mye innlands i Kambodsja, Vietnam og Laos. Men det ble heller omvendt, etter to uker paa oyene i sor var jeg mett paa strandliv, og likte meg saa godt i nord at jeg ble der i over tre uker.

For aa fortsette hvor jeg slapp i siste innlegg: Jeg dro altsaa fra lille sote Pai til den rolige lille byen Mae Hong Son som ligger paa grensen til Burma. Dette er et omraade hvor det farter svaert lite turister, hvilket var deler av grunnen til at jeg dro nettopp dit. Den andre grunnen var at jeg ville dra paa trekking i disse mer urorte omraadene, og faa ett storre innblikk i det lokale livet hvor turismen ikke er saa pregende.

Busstasjonen


Onsket mitt om lite turister ble oppfylt, men dette gjorde desverre ogsaa trekking ganske vanskelig, om jeg ikke ville betale dobbel pris siden jeg var alene. Det var jo uaktuelt, saa jeg ble der bare en dag og hadde en herlig ettermiddag sittende i pavilliongen ved den lille innsjoen i sentrum. Mens jeg satt der aa leste bok og horte musikk kom det stadig smaa sote barn i skoleuniform for aa mate alle fiskene som vrimlet i vannet. Paa plenen ved siden av hadde de voksne aerobic thai style, som var utrolig underholdene aa se paa.


Pavilijongen i Mae Hong Son






Aerobic thai style


 Dagen etter tok jeg bussen videre til Mae Sariang, fortsatt langs grensen til Burma. Jeg falt umiddelbart for denne sovnige lille byen. Mens jeg slappet av i hengekoyen paa en liten koselig cafe ved elven, ble jeg kjent med Edward fra Frankrike og Suzannah fra Tjekkia. De reiste ogsaa alene, og vi tre kom svaert godt overens. Dagen etter leide vi sykler, og dro for aa utforske den lille byen.

Ed og Suzie slapper av etter sykkelturen paa Sawadee, hengestedet vaart
Tempel i burmesisk inspirert stil





Em gigantisk Buddha statue paa toppen av et berg, hvor vi avsluttet sykkelturen vaar med utsikt over byen i solnedgangen, en fin avslutning paa fin dag.


Til min store glede ville Ed og Suzie ogsaa dra paa trekking, saa vi fant oss en guide som ville ta oss med paa en todagers tur opp til landsbyene rundt dagen etter. Vi pakket med oss nodvendige klaer, toalettsaker og vann for to dager. Tidlig neste morgen tok vi den lokale bussen opp dit vi skulle starte turen. Temperaturen er jo ikke akkurat lave her, saa svetten begynte aa renne rimelig kjapt da vi begynte aa gaa. Vegetasjonen her er litt mindre torr enn omraadet jeg dro paa trekking i Chang Mai. Paa vaar vei passerte en god del aakre, vakre vannfall og smaa landsbyer som dukket opp bakom dalene. Overalt var folk utrolig vennlige og syntes det var stas aa se turister, siden det ikke var et vanlig syn her.

En nyskjerrig liten tass paa bussen

Pause i ly av solen


Dag 1: et hjem vi ble invitert inn til lunsj paa vei oppover fjellet


Etterhver begynte vi aa traske innover jungelen.  Saann umbiddelbart var det deilig aa faa ly fra solen, men etterhvert som vegetasjonen ble tettere og jeg til min fortvilelse saa edderkoppene vrimle rundt bena mine og paa buskene rundt meg, ble lettelsen over skygge raskt skiftet ut med lengtelse etter det altfor varme aapne landskapet igjen. Jeg maa innromme at det var et par timer av turen der jeg forbannet meg selv for aa ha onsket "urorte omraader". Tenkte jo ikke paa at det ogsaa mente igjengrodde stier, og deler av veien ikke stier i  det hele tatt..

Ed som er en utrolig morsom fyr, er ogsaa redd for edderkopper. Vi kikket paa hverandre med nervose blikk og kom med noen hoyfrekvente hvin i blant, men vi fant ut at vi kan enten le eller graate, saa vi lo oss gjennom hele den edderkopp infiserte jungelen. Det var heldigvis ikke saa ille hele turen, det vrimlet verst der vi gikk langs en bekk.
Noen skoleelver som har "heimkunnskap" i jungelen

...og vi fikk smake :)



Typisk husstil

Sent paa ettermiddagen var vi vel fremme oppe i landsbyen vi skulle tilbringe natten. Vi skulle bo hos en eldre dame som bodde med sin voksne sonn og hans to smaa barn. Husfruen var ute aa sanket ved da vi kom saa vi ble invitert inn til en annen dame. Hun bydde paa landsbyens tobakk rullet i bananblad (jeg som faktisk er flink aa rulle tobakk i vanlig papir, fikk ikke helt til teknikken med bananblad!). Etter et lynkurs fra den sote damen satt vi der med hver vaar gedigne rullings som vi smakte paa, mens vi hostet og harket. Ikke noe light det der nei!


Oppvask paa kjokkenet

Tobakksrulling i torket bananblader




En utrolig sot dame vi motte, hun stod aa knuste ris i den lange tre tingen ved siden av

...mens hun roykte paa pipa si

Vi motte vaer kjaere mor da hun kom gaende opp bakken med en kurv full av ved baerende paa ryggen med et baand rundt hodet. Sote snille Ed ville hjelpe henne aa baere det siste stykke, gammel, tynn og liten som hun er. Rodsprengt klarte han bare saavidt aa lofte den til huset, mens vi andre lo godt paa hans bekostning.

Mens 'One' og gamlemor laget middag, spilte vi ett slags ballspill med barna og undgdommen. Etterpaa visste en av ungdommene stolt frem pytonslangen han hadde drept tidligere paa dagen.
 
Huset til gamlemor var i typisk stil som vi har sett i de andre landsbyene. De er laget av treplanker og bambus, bygd opp paa stylter paa grunn av regntiden, ogsaa med den hensikt at husdyrene kan bo under. De har ett stort rom, samt en slags veranda utenfor med tak over. I husets eneste rom er det et ildsted i midten, og blir brukt til baade matlaging, spising, samt at hele familien sover sammen her paa straamatter om natten. Jeg,Suzi, Ed og 'One' sov ute paa verandaen paa straamatter, og kunne se grisene og honsene under oss gjennom plankesprekkene.




Etter alle mann hadde lagt seg for natten, vi ute paa verandaen,og gamlemor med sonnen og barnebarna inne i husets eneste rom, satte den ene grisen i et hoyfrekvent hyl.Innefra rommet horer vi gamlemor hysje irritert paa den,og grisen roet seg momentant. Vi lo godt der vi laa sammenkroket paa rekke aa rad av den surrealistiske komiske situasjonen.

Vi spiste middag som ordentlig lokale med bena i kors paa gulvet, og delte ris fra et trefat i midten. Etter en herlig middag med ris, suppe og en eller annen thai rett, fikk vi servert hjemmelaget risvin og hang med familien paa "verandaen" som de bruker som oppholdsrom om kvelden.  Jeg hadde lett gaatt gjennom edderkopp jungelen igjen for aa tilbringe mer tid hos disse helt fantastisk gode og hjertvarme menneskene som vi fikk bli kjent med i landsbyen.


Hyggelig kveld med masse besok og risvin


"utsikten" fra husets eneste rom

Kl 04.00 vaaknet vi av den forste hanen som ropte "God morgen", men trotte av fjelluften sov vi videre. Ett par timer senere vaaknet vi av gamlemor som styrte rundt oss for aa lage frokost. Vi fikk servert baade ris, en thai rett med gronnsaker og eggerore til frokost, og gamlemor sorget for at vi spiste opp alt. For vi dro tilberede guiden vaar One lunsj til turen vaar nedover, som mor pakket inn i bananblader.


Mor pakker lunsjen vaar i bananblader, hvem trenger vel matpapir!?



En te kopp for vi starter turen nedover

Etter en hyggelig morgenstund var det paa tide aa starte saa vi rakk ned for det ble morkt. Verken jeg, Ed eller Suzie hadde det minste lyst aa dra, og det var med tungt hjerte vi sa hadet og trasket nedover fjellet. Men til vaar glede hadde gamlemors voksne sonn og hans sonn lyst aa folge oss et stykke nedover en annen vei for aa vise oss omraadet. Saa paa veien ned gikk vi forbi flere landsbyer, hvor vi ble invitert inn baade her og der siden de syntes det var saa spennende aa se turister. Vi var like mye attraksjon for de som de var for oss. Alle mann var saa utrolig hyggelige, og virket saa tilfreds med de daglige syslene vi fikk se at de holdt paa med, veving, lage tak av bananblader, knuse ris for aa nevne noe.


En herlig dame som syntes det var stor stas aa mote oss


Sonnen og barnebarnet viser oss vei til neste landsby


En dame som lager nytt tak av bananblader

Et sted vi bled invitert paa besok paa vei ned, dag 2

Smakte godt med lunsj etter en del timers trasking, med hjemmesnekrede spisepinner av kvister vi fant paa veien nedover.

En helt utrolig minnerik tur, tankene mine vandrer fortsatt til stadighet tilbake til landsbyen.




Er for tiden i Malaysia, mer om siste rest i Nord Thailand og Malaysia kommer naar tiden er inne..

1 kommentar:

  1. Hei Carina!

    Gud du har det bare hærlig Og for ei atter opplevelse tett inn på menneska og dyr;-). Mange bilda og spess ho gamle mor me pipa måtte æ smile helt rundt av. Ha det fortsatt helt Enormt! Klem

    SvarSlett