Bildet er fra Bako nasjonalpark på Borneo, april 2011.

søndag 20. mars 2011

Vakre Malaysia..

Etter trekkingen opp til landsbyen i Mae Sariang, paa grensen til Burma, dro jeg tilbake til den avslappede storbyen Chang Mai jeg hadde vaert tidligere. Her hadde jeg ett par dager for aa ordne litt smaating og ta farvel med Thailand, et land jeg gjerne drar tilbake til.
Air asia, et kjent billig flyselkap sorget for at jeg fikk en rimelig billett til Malaysia og bragte meg trygt og kjapt til min neste destinasjon, nemlig Kuala Lumpur. Noen kjappe fakta om landet: Malaysia grenser til Thailand i nord og Singapor i sor, holder et tropisk klima aaret rundt, islam er den offesielle religionen, store deler av befolkningen er av kinesisk og tamilsk opphav saa man horer ofte kinesisk (mandarin) og hindi, men de fleste snakker ogsaa Malay.


Jeg hadde faatt tips om et hostel i Chinatown, og tok bussen dit fra flyplassen. Kommende ut fra flyplassen ble jeg omfavnet av en varmebolge uten like og en luftfuktighet jeg aldri har kjent maken til. Folte meg sokk svett i lopet av ett par minutter. Ganske sammenlignbart med aa oppholde seg i et dampbad med klaerne paa og en sekk som begynner aa bli rimelig tung naa! At Malaysia er et muslimsk land hvor man bor tildekke laar og skuldre er ganske saa upraktisk etter min mening. Men i strandomraader og steder hvor lokale er eksponert for stor turisme, er bare skuldre og bikini akseptert. 




Forste dagen i Kuala Lumpur var jeg ordentlig turist og dro rundt paa sightseeing i byen eksortert av byens skytrain, ligner paa en t-banevogn men gaar paa skinner paa broer bygd over byen. Jeg har sett bilder av Petronas twin towers, som kunne tittelere seg som verdens hoyeste byggninger frem til 2004, men naa maa noye seg med aa vaere i kategorien en av de tre hoyeste i verden. Uansett, uten aa vaere spesielt interessert i hoye bygninger hadde jeg gledet meg til aa se disse, og jeg maa si de var ganske spektakulaere aa se paa. Etter aa ha stirret opp fra bakkeniva de 452 metrene til toppen var jeg fast bestemt paa at dit opp skulle jeg. Men problemet er at de bare selger et begrenset antall billetter hver dag, og for aa vaere en av de maa man stille seg i ko kl 07 om morgen! Dette fristet ikke paa en plass og mismodig fant jeg ut at det er kanskje ikke akkurat verdt det. Jeg kom tilfeldigvis i snakk med en vakt utenfor ett av taarnene, og han naermest visket til meg at jeg om jeg gikk til billettluken naa kunne jeg muligens faa billetter til dagen etter, og det gjorde jeg! Hurra! Helt fantastisk utsikt, og man fikk skikkelig dotter i orene i heisen paa vei helt opp til 86 egt.



En del etasjer for aa si det saann.


Bilde av tvillingtaarnet fra toppen av det andre.




Ellers var det ikke saa mye annet aa se i KL annet enn kjopesentre paa kjopesentre, i storrelse XXXXXXL. Gid hadde man hatt en tom koffert og full lommebok. Men jeg klarte aa bevare selvkontrollen vandrende gjonnom sentrene fulle av klaer og accesories som jeg er helt sikker paa ropte: Carina, kjop meg!
De hadde baade butikker som var i prisklassen til den saaklate arbeiderklassen, type H&M og Zara priser, samt alle de dyre merkene som Luis Vuitton og Gucci med egen dor og dorvakt inne i sentrene. Skal love dere jeg folte meg som en skikkelig boms som hadde tatt feil dor inn til suppekjokkenet der jeg vandret sminkelos, med det uregjerlige haaret i en topp, i kledd min vide slaskete (men fryktelige behagelige) linbukser, hullete topp og svaert slitne sandaler.







Skytrain













Tusenvis av armbaand i "little India", den indiske delen av Kuala Lumpur

Etter ett par dager i den travle storbyen med sine hoye bygninger satte jeg kursen for naturskjonne Cameron Higlands som ligger 4 timer ost for KL ett stykke oppover fjellet. Utrolig vakkert sted med sin gronne jungel, svaere te plantasjer nedover dalene, og utallige aakre hvor de dyrker blant annet jordbaer og gronnsaker.
Var rundt aa besokte blant annet en rose og orkidefarm, sommerfuglfarm og teplantasjen. Ikke saa mye bilder fra dette sted da mitt knapt 6 mnd gamle kamera bestemte seg for aa gaa av med tidlig pensjon (bare en mnd for jeg skal hjem da, arg!).




Middag servert paa bananblad

Masse vakker natur aa se paa bussturene
 Saa gikk turen videre til vakre Perhentien Islands, hvor jeg tilbrakte fem dager, ingen skal beskylde meg for aa ha forbrent for mange kalorier der. Jeg og hengekoya utenfor bungalowen min kom godt overens, spesielt siden jeg leste en fryktelig god bok mens jeg var der. Siste dagen var jeg paa snorklingtur rundt oyene, saa fine korallrev, massevis av rare fargefulle fisk, men det store hoydepunktet var aa svomme ved siden av en svaer skjoskillpadde! Fasinerende skapninger.




Omringet av fisk!
 I morgen gaar turen videre til Borneo, en oy som er en del av Malaysia, hvor jeg skal tilbringe de de tre siste uken av turen.

1 kommentar:

  1. Heisann!

    Dette er Aino, som bor i Israel (din mammas søskenbarn) - så vi er liksom litt i slekt vi to! :) Har sittet og lest opplevelsene dine her i kveld - har virkelig kost meg. Du er jammen meg supertøff!!! Ufattelig bra at du tar denne turen - tenk på alt det spennende du har opplevd og vil oppleve. Jeg må virkelig si det er svært imponerende. Du har all grunn til å være kjempestolt. Pass på deg videre og kos deg. Jeg skal nok holde et øye på bloggen din.
    Peace -
    Aino xoxo

    SvarSlett