Bildet er fra Bako nasjonalpark på Borneo, april 2011.

mandag 29. november 2010

Last chapter of part one... Farewell Africa...

Den siste uka i Sor Afrika dro vi forst til Drakensburg, ca 5 timers kjoring fra kysten mot innlandet. Backpacker stedet vi kom til, kalt Amphitheatre Backpackers var et utrolig orginalt sted med en deilig atmosfaere, en liten oase midt i ingenmannsland. Vi fant kjapt roen ved bassenget i en slags sofa lounge i skyggen, og der ble vi faktisk resten av dagen utslaatt av varmen (vi klager for all del ikke!).

Ellinor utenfor rommet vaart

Dagen etter ble jeg med til Lesotho, et lite land som ligger omringet av Sor Afrika. Etterhvert som vi naermet oss grenseposten ble turen atskillig mer humpete, paa den stadig daarligere veien oppover fjellene. Etter litt formell passtempling paa grenseovergangen, humpet vi glad og fornoyd inn i  Lesotho paa de hullete grusveiene ned i dalen til en landsby.

Landsby i Lesotho
Utsikt over landsbyen i Lesotho

Dette lille landet er et av verdens fattigste land okonomisk, men saa ufattelig rik paa vakker urort natur omgitt av gronnkledde fjell som glitrer i solskinnet. Ogsaa her lever de i sine primitive runde hus med straatak uten strom og innlagt vann. I landsbyene dyrker de selv korn de maler til maismel, hvilket er en svaert viktig ingrediens i baade mat og drikke.

Lokale damer som serverte oss maismel ol fra en plastikk botte

Vi gikk rundt i landsbyen, besokte en skole og fikk hore litt av landets historie. I landsbyen fikk vi smake tradisjonell ol laget av maismel som vi forsaavidt har smakt for, samt en slags stappe ogsaa laget av maismel med godt krydrete gronnsaker. Maten var god, men maa vel aerlig innromme at den olen har jeg ikke saerlig behov for aa smake igjen.

Barna var ellevill etter aa se bilde sitt paa kamera, men skjonte ikke helt at de ikke kunne vaere helt oppi linsen da jeg skulle ta bilde!

Neste dag i Drakensburg dro jeg opp til en fjelltoppene, Amphitheatre, ca 3200 moh, en kjempefin tur hvor vi gikk paa stier langs fjellsiden. Man foler seg utrolig liten der man tusler i det massive fjelldekte landskapet.
Paa toppen spiste vi lunsj, med en utsikt som er umulig aa beskrive med ord eller fange paa et bilde. Selv seige solvarmet ostesmorbrod smakte godt etter en slik tur, med den utsikten, dinglende med bena over fjellkanten med svimlende 1000 meter ned. Vi fikk ogsaa sett Tugela Waterfalls, som er verdens nest hoyeste med sine omtrent 980 meter. Siste dagen i Drakensburg ble vel brukt til aa slappe av med en bok ved bassenget, og drikke et glass vin i boblebadet. Herlig!

Hvor vi spiste lunsj oppe paa Amphitheatre. 1 km rett ned, passer daarlig for de med hoydeskrekk!

Maatte klatre paa kjettingstiger deler av veien ned!
Tirsdag var tiden inne for siste etappe opp til Johannesburg, da flyet vaart til Bangkok skulle gaa onsdag 25.november (trodde vi!). Da vi vaaknet opp tirsdagen klare til aa dra, oppdager plutselig Ellinor tilfeldigvis at
det er tirsdag 23. nov, altsaa var ikke flyet vaart for paa torsdag! Som dere sikkert skjonner er det ikke helt enkelt aa holde styr paa dager og datoer etter to maaneder paa loffen. Heldigvis  var det en dag seinere, og ikke en dag for.
Siste kvelden vaar i J.Burg og Sor afrika hadde vi en hyggelig mimrekveld om vaar fantastiske tid i vaart sor afrika som vi allerede lengter tilbake til.

Etter fire dager her i hektiske Bangkok gaar turen i morgen videre til Siem Riep i Kambotsja. Too bee continued...