Bildet er fra Bako nasjonalpark på Borneo, april 2011.

fredag 17. desember 2010

"Paa stranden sitter nissen med sin julegrot, saa god aa sot..."

....blir litt feil, ikke sant? Vel, det er akkurat det jeg foler naar jeg ligger aa svetter paa stranden, mens gatene er pyntet til jul og resturantene spiller julesanger. Her om dagen kjorte plutselig nissen, paaskeharen og ett par reinsdyr forbi i en tuk-tuk, da maatte jeg virkelig sjekke at linsene satt rett paa oynene.
Sommer + jul = ikke sant, saa jeg tror jeg dropper jula i aar.

Etter et trist farvel med min kjaereste reisevenn, Ellinor, fortsetter jeg naa eventyrene alene. Jeg er for tiden i Vietnam, kom hit for halvannen uke siden (...tror jeg, dager og datoer er saa og si ikke-eksisterende i min verden for tiden), og liker meg veldig godt her.

Hvor jeg bodde i Mui Ne, ikke helt feil i desember!


Startet forst i Saigon, hvor jeg var litt rundt i den hektiske storbyen (med om mulig dobbelt saa mange motorsykler enn i Bangkok), samt besokte krigsmuseet hvor jeg fikk et innblikk i den tragiske Vietnam krigen.

Etter aa kun ha oppholdt meg i storbyer de siste to ukene (Johannesburg, Bangkok, Siem Reap, Phnom Penh og Saigon) var jeg meget klar for litt strand og bading, saa jeg pakket snipp sekken atter en gang og fant akkurat det jeg lengtet etter i Mui Ne, en liten fiskerlandsby med en deilig strand og perfekt temperert vann!
Jeg og Ian (en som jeg har reist noen dager med) leide sykler en dag og dro opp til noen svaere sandyner og syklet rundt i den lille fiskelandsbyen. Etter fire dager i Mui Ne, og en god dose strand, tok jeg bussen opp til fjellbyen Dalat, ca 5 timer unna.




Naar man reiser her i Asia og spesielt alene, moter man veldig mange hele tiden som man henger med. Saa neste dag dro jeg og Sam fra Skottland paa motorsykkeltur ut i landsbyene rundt Dalat. Her fikk vi sett hvordan de dyrker kaffebonner, lager risvin og fletter bambus. Hoydepunktet var aa se hvordan silke blir til ved aa innhente de tynne silketraadene som blir produsert av silkespinnerlarven. Utrolig fasinerende, vi smakte til og med paa en larve som var stekt, anbefales ikke til middag..! Hoydepunkt nummer to var aa klatre inn i noen huler bak Elephant waterfall, slik at vi stod bakom selve vannfallet, og vi ble ganske saa blaute, vannet smalt nemlig ned med en helt utrolig kraft slik at det sprutet metervis bakover inn i hulen.


Prosessen hvor de innhenter silketraadene av kokonene

Silkespinnelarver i kokoner som de lager av, guess what; silke!


Paa kvelden dro vi aa tittet rundt paa kveldsmarkedet, hvor de solgte alt mulig rart; levende frosker, snegler, fisk i alle former, blekksprut, aal, slanger, fjaerkre (levende og dode) splittet opp saa man kunne velge hvilke involler man ville ha, samt frukt, gronnsaker, bakverk +++, m.a.o noe for enhver smak! Vi satt oss etterhvert ned paa en av de mange utekjokkenene som de setter opp med plaststoler og bord (type barnestorrelse) og bestilte snegler. Vi fikk ett helt fat fullt, og med tannpirkere som bestikk maate vi pirke ut sneglen fra sneglehuset. Dyppet i chilisaus var det ikke saa ille, men tanken paa at det faktisk var en snegle jeg spiste gjorde meg mett litt fortere enn vanlig. 

Sam pirker ut en snegle!



Er for tiden i Nah Trang, mer om tiden her kommer plutselig!

Waka
     wakaa

3 kommentarer:

  1. Hei!
    Du e i Nah Trang ja...det forklarer hvorfor vi har fått omgangssyken...sist vi hadde det var vi vel i Nah Trang vi også..hehe...neida.. håpe du koser deg masse :) Klem...

    SvarSlett
  2. Fremdeles like spennende å få følge med på turen. Er innom og sjekker bloggen din rett som det er. Kjempeflotte bilder du legger ved. God tur videre. Klemzzzz Anita

    SvarSlett
  3. God jul Carina!! Håper du nyter dagene ute på forskjellige utflukter og ha en fin julefeiring med sol og strandliv :) Eg skal jobbe frem til kl.12.30 på julaften før eg tar ferie. Så blir det koselig å feire jul sammen med Benjamin og svigersen for første gang. Sender deg en mer oppdatert mail etterhvert. Klem

    SvarSlett