Bildet er fra Bako nasjonalpark på Borneo, april 2011.

tirsdag 21. desember 2010

Havgudene med vind i seilet

Etter ett par dager i fjellbyen Dalat fant jeg igjen strand og sol i Nah Trang. Her ble jeg kjent med noen kitesurfere som jaktet paa vinden langs Vietnams langstrakte kyst (red.anm.kiting er en type sport hvor man staar paa ett brett og blir dratt av en skjerm i vind paa vann teller sno). Jeg hang mye med dem dagene i Nah Trang, og dro med de rundt til ulike strender i omraadet. Ser utrolig goy ut, men ikke helt en sport for meg som ikke liker dypt farevann med masse rare skapninger under meg..!



Klar til aa sende kiten til vaers. Jeg fikk ogsaa hjelpe til med dette, noe jeg syntes var stor stas ;)

En dag dro vi til Long beach noen kilometer utenfor byen, hvilket var et helt utrolig vakket, urort og avslappende sted, uten en eneste turist *yeeei*. Her bodde de lokale paa skjore trehus bygget paa stylter oppaa den langgrunne sandstranden, hvor ogsaa de hadde en liten primitive "resturant" med rykende fersk sjomat.En idyllisk plass, men ingen vind, saa vi hadde en herlig dag vekslende mellom aa bade og slappe av i hengekoya.

Mike tar livet med knusende ro

Husene paa stylter..


Neste dag var overskyet og graa, saa noen Canadiere jeg reiser med i skrivende stund, ble med til et spa og hotspring senter. Her fikk vi plaske i gjorme, slappe av i varme steinbad, svomme i varme basseng og bli massert av vannet som slo ned paa skuldrene vaare i det kunstig lagde vannfallet. En perfekt utflukt paa en graavaersdag!



Siste kveld meg gjengen i Nah Trang. Flaske vin + vietnamesisk rum = fest i hotell korridoren

Naa om dagen er jeg i Hoi An en sjarmerende liten havneby som er paa UNESCO sin liste over verdensarv, med andre ord her er fullt av vakre gamle hus og templer. Byen er verdenskjent for sine hundrevis av skredderforretninger, og de fleste som stikker innom denne byen kommer ikke utenom en spesialsydd dress, kjole, sko eller veske +++ ... og jeg er intet unntak! Har fatt sydd to fine kjoler, en marineblaa flagrende lang finkjole og en hvit type sommerkjole for enn billigere penge enn om jeg hadde kjopt det paa H&M.

Fargerike baater i Hoi Ans's gamleby




Dag to i Hoi An trengte jeg et avbrekk fra shopping og kjoleprovinger, saa jeg leide meg en sykkel og dro paa utforskning i landsbyene rundt. Forste landsbyen like utenfor bykjernen var et koselig lite sted ved en innsjo hvor de drev med fiske og salg av fersk sjomat paa et lite marked ved "havnen". Men innbyggerne var her tydeligvis vant til turister paa besok for flere strakte ut smaabarna og sa til meg "Take photo baby, money", hvilket jeg absolutt ikke gjorde. Jeg syklet heller videre og saa tilfeldigvis ett lokalt ferskvaremarked litt gjemt ved veien. Da jeg gikk inn dit, stoppet alle opp med hva de gjorde for ett oyeblikk, og med et smil bredt over munnen ropte de "Hello" til meg. Damene syntes det var stor stas at jeg kom dit, og da jeg spurte om aa faa ta bilde ville alle vaere med og de var store i oynene da de fikk se bildet etterpaa.





Det var en utrolig fin opplevelse aa vaere der uten noen turister, aa oppleve deres daglige liv paa jobb uten at en eneste provde aa selge meg noe som helst, men heller syntes det var stas aa snakke med meg og ikke minst se og ta paa meg. Paa veien tilbake stoppet jeg innom en lokal liten resturant med meny paa kun vietnamesisk, men med litt fingerspraak fikk jeg bestilt meg litt drikke. Da jeg kom inn stoppet alle aa spise, og kikket nyskjerrig paa meg, for de igjen fortsatt aa skyve i seg nudler med spisepinner.




Mange risaakre ute i landsbyene

I gaar kveld var vi aa spiste paa en resturant kalt Street, et veldig bra insintativ, hvor det er gateungdom som er kokkene og servitorer. De faar bo paa et internat med ukelonn mens de faar kokkeutdannelse. Naar de er ferdig faar de hjelp til aa ordne seg jobb ut i fra hvor i landet de bor, eller fortsette aa jobbe paa denne resturanten.

De blide ivirge kokken som lagde maten vaar, sammen med initiativtakeren til hoyre.
 Paa dagen var vi rundt i den koselig gamle byen, og spiste lunsj paa en av de mange lokale kjokkenene. De kan lage mat de!



Sykkel er et bra fremkomsmiddel her
I ettermiddag drar vi videre til Hanoi, en 18 timers busstur!


Goooood Jul til dere godtfolk!

1 kommentar:

  1. Hei Carina

    Mormor her,Du har vært med oss på jule middagen. Vi har tatt bilde som kommer :-))))

    Fult hus har det vært men det har vært meget hyggelig,hadde carina lengse og da spesielt juleaften. Nu teller mormor fortsatt ned tellings dagene. Håper du fortsatt har det bra!
    Her begynner det og lystne snart,hittil har det vært som i en sekk. Jule stemningen er på topp! Gjestene er reist men nye kommer til I dag. Ønsker deg kjære lille venn ei riktig hyggelig nyttårs aften og at det følger fred og ro i det nye året. Elsker deg høyere en himmelen.Klem mormor!

    SvarSlett